Škola učitelů informatiky

Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy, Katedra softwaru a výuky informatiky

Informatika a Programování, z.s.

Pro učitele druhého stupně základních škol

Kurz 12. 8. - 17. 8.

Během šesti dnů projdeme základy všech čtyř oblastí informatiky dle nových RVP

  • algoritmizace a programování
  • data, informace a modelování
  • informační systémy
  • digitální technologie

Rámcový obsah kurzu

  • výuka informatiky bez počítače (unplugged aktivity)
  • využití dostupných digitálních materiálů ve výuce
  • výuka programování v blokovém prostředí
  • Scratch jako základní nástroj pro výuku programování
  • elektronické pomůcky, robotické stavebnice a simulátory ve výuce programování
  • co je informační systém, jeho součásti a určení vztahů mezi nimi
  • návrh a využití tabulek v informačních systémech
  • modely, grafy a jejich využití při řešení problémů
  • kódování, záznam a přenos dat různého typu (text, obrázek, …)
  • principy fungování počítačů a internetu
  • bezpečnost na internetu
  • umělá inteligence

Nebudeme ukazovat pouze to, co by měl učitel v informatice učit, ale budeme se snažit účastníky seznámit se základy toho, co by měl učitel informatiky sám umět. Přehled v oboru pomůže učiteli vytvořit si vlastní názor na výuku, pomůže mu se rozhodovat o tom, které znalosti a dovednosti jeho žáků jsou podstatné. Pro učitele je důležité, aby chápal smysl a cíle své výuky. Pomůže mu to nejen při plánování vlastních hodin, ale i při výběru a využití zdrojů, které se pro výuku informatiky nabízejí. Některé konkrétní nástroje pro výuku informatiky si vyzkoušíte na vlastní kůži, i z pozice žáků. Vlastní zkušenost je důležitá a během školního roku na ni nebývá dostatek času.