9. srpna 2024. A nyní něco pro učitele druhého stupně: nové modelové hodiny o principech internetu.
15. dubna 2024. Modelové hodiny k druhé sérii Datové Lhoty jsou na webu Déčka. Užijte si lekce o cloudu, smartphonech, hackování a místu v paměti počítače!
10. března 2024. Chcete vědět, jestli ChatGPT dokáže pomoct vysokoškolským studentům řešit kreativní problémy? Podívejte se na nový článek týmu Marka Urbana, na kterém jsme se podíleli, v časopise Computers & Education.
18. prosince 2023. Druhá série Datové Lhoty byla právě dopromítána na Déčku. Zveřejnili jsme k dílům 11. – 20. technický popis a tipy do hodin. Na čtyři nové modelové hodiny se můžete těšit přibližně v březnu 2024!
15. prosince 2023. Marek Urban získal grant od Grantové agentury ČR! Začneme s ním spolupracovat na novém projektu o tom, jak vysokoškolští studenti používají ChatGPT při řešení úkolů.
21. září 2023. Videohry ovlivňují postoje… i když v průměru jen trochu. Ukazuje to naše nová meta-analýza.
9. srpna 2023. Při výuce pomocí Datové Lhoty je důležité s videi aktivně pracovat: zadávat otázky týkající se obsahu videí a ke klíčovým částem videí se vracet. Ukazuje to naše nová studie, kde se žáci druhých tříd učili pomocí seriálu o počítačových virech.
13. července 2023. Článek o modelových hodinách pro Datovou Lhotu získal ocenění best paper ve Finsku, v Turku, na jedné z nejlepších informatických konferencí: ACM conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE).
29. června 2023. Ve spolupráci s Českou televizí (decko.cz) jsme zjistili, že děti se naučí nové informace z krátkého animovaného videa, ale že zas tak moc nezáleží na tom, jak důkladně je video animované. Více v našem novém článku.
14. dubna 2023. Děti mají různé miskoncepce o internetu. Chcete vědět jaké? Prošli jsme 27 vědeckých prací o miskoncepcích dětí od 3 do 15 let a sepsali na jejich základě světově unikátní přehledový článek.
5. dubna 2023. Na konferenci Počítač ve škole jsme představili, jak učit v duchu nové informatiky okruh digitální technologie, jak učit děti o fungování internetu a co nového nás čeká s Datovou Lhotou.
15. března 2023. Jste učitelé jako my? Připravujeme pro vás sérii výukových materiálů a tipů pro informatiku na ZŠ. Najdete je na našem novém webu pro učitele, kam je budeme průběžně doplňovat během let 2023 a 2024.
14. prosince 2022. Jak pracují asistenti pedagoga se žáky s poruchou autistického spektra v oblasti rozvoje jejich sociálních dovedností? Více se můžete v naší publikaci, která vznikla v souvislosti s naším vývojem aplikace pro děti s poruchou autistického spektra.
19. dubna 2022. Na konferenci Počítač ve škole jsme představili, jak učit pomocí Datové Lhoty a výukových počítačových her, a hovořili o miskoncepcích při výuce v programování.
11. dubna 2022. Ve spolupráci s PedF UK jsme vytvořili aplikaci pro děti s poruchou autistického spektra ve věku 1. stupně ZŠ. Jejím cílem je rozvoj sociálního porozumění a sociálních dovedností. Aplikace je na našich stránkách dostupná ke stažení zdarma.
17. února 2022. Ve spolupráci s Déčkem jsme dokončili nové dvě modelové hodiny k Datové Lhotě. Hodiny se věnují internetové komunikaci a soukromí v digitálním světě. Jsou určeny pro 4. a 5. třídy ZŠ.
10. prosince 2021. Získali jsme nový grantový projekt, Internet4Kids, od Grantové agentury ČR. Budeme zkoumat, jak učit děti ze základních škol o fungování internetu.
2. prosince 2021. Máme nesmírnou radost, že se nám podařilo získat nový Erasmus+ grant v rámci KA220-HED zaměřený na Greening Games. V příštích třech letech budeme tedy rozvíjet výzkum v otázkách dopadu videoherního průmyslu na životní prostředí. Zároveň se zaměříme na to, jak by videohry mohly pomoci reagovat na výzvy ochrany životního prostředí.
19. srpna 2021. Je lepší, když se páťáci učí pomocí obyčejného kvízu, nebo kvízu „zabaleného“ ve vesmírné sci-fi střílečce? Už to víme! Článek si lze přečíst v časopise Frontiers in Psychology (a zde prezentace).
4. srpna 2021. Mohou videohry změnit postoje hráčů k zobrazovaným událostem? Naše dlouhodobá studie ukazuje, že na explicitní úrovni ano, nikoli však na té implicitní. Tato právě publikovaná studie je první svého druhu.
3. srpna 2021. Po několikletém vývoji dnes vychází historická narativní videohra Svoboda 1945: Liberation plná příběhů z období těsně po Druhé světové válce v Československu. Na hře spolupracovala nejen fakulta, ale také přímo několik členů laboratoře.
30. července 2021. Zlepší učební výsledky dětí, když si mohou ve výukové hře přizpůsobit prostředí svému vkusu? Ne nutně, jak si můžete přečíst v našem novém článku.
18. února 2021. Co víme o tom, jak se Covid-19 šíří ve školním prostředí? To si můžete přečíst v reportu think-tanku Vzdělávání 21, který jsme pomáhali sepsat.
30. listopadu 2020. Zvládnou se děti z prvního stupně naučit základům fungování počítačových virů a instrukcím, jak se virům bránit? Ano – jak se dozvíte v našem nejnovějším článku s kolegy z Německa.
9. října 2020. Náš nový článek o tom, jak (ne)pomáhá ve výukových hrách pro děti „hezčí“ animace, právě vyšel!
30. srpna 2020. SIG2@EARLI on-line konference, kterou pomáháme organizovat, právě začíná!
20. května 2020. Konečně! Datová Lhota, animovaný seriál pro děti o fungování počítačů, který jsme pomáhali připravit České televizi a asociaci CZ.NIC, má premiéru. Vytvořili jsme také modelové hodiny pro první stupeň ZŠ věnované základům fungování počítačů.
16. dubna 2020. Jak zvládají rodiny distanční výuku v první covidové vlně? To se nám podařilo zjistit pomocí dotazníku, který vyplnilo přes 10 000 rodičů. (anglická podrobná verze)
24. ledna 2020. Karlova Univerzita vytvořila jeden ze svých prvních spin-offů – studio Charles Games! Studio bude pomáhat komercializovat mj. i výukové hry.