Online učebnice: Informatika pro každého
Publikace
Autor | Název | Publikace / podnázev | Vydavatel, místo | Rok | Doplňky | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Lessner Daniel | Attitudes Towards Computer Science in Secondary Education: Evaluation of an Introductory Course | Informatics in Schools: Improvement of Informatics Knowledge and Perception. 9th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2016, Proceedings (eds. Andrej Brodnik, Françoise Tort), 2016, ISBN 978-3-319-46746-7, pp. 53—64 | Springer International Publishing, Münster | 2016 | paper (at Springer) |
1 | Lessner Daniel, Vaníček Jiří | Bobřík učí informatiku (5. díl seriálu – Informace a jejich reprezentace) | MATEMATIKA-FYZIKA-INFORMATIKA, 2016, 25 (2), pp. 138—146 | Olomouc | 2016 | paper |
2 | Lessner, Daniel | Umělá inteligence jako téma výuky na gymnáziu | Konference DidactIG 2016; publikováno v DidactIG 2016 | sborník příspěvků, 2016, ed. Jindra Drábková, ISBN 978-80-7494-189-4, pp. 40—48 | Technická univerzita v Liberci, Liberec | 2016 | paper prezi - vystoupení Umělá inteligence na gymnáziu, 3. 2. 2016 |
3 | Vaníček Jiří, Lessner Daniel | Bobřík učí informatiku (4. díl seriálu – Použití logiky v informatice) | MATEMATIKA-FYZIKA-INFORMATIKA, 2015, 24 (5), pp. 377—390 | Olomouc | 2015 | paper |
4 | Lessner, Daniel | Tvorba kurikula pro výuku informatiky jako vědy pro česká gymnázia | DidInfo 2015, pp. 96—101 | Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica | 2015 | paper prezentace, 16. 4. 2015 |
5 | Lessner, Daniel | Technická stránka online učebnice informatiky pro gymnázia | Počítač ve škole 2015: sborník příspěvků, ed. Jan Rosecký, ISBN 978-80-905765-4-4 | Gymnázium Vincence Makovského, Nové Město na Moravě | 2015 | paper |
6 | Lessner Daniel, Vaníček Jiří | Bobřík učí informatiku (3. díl seriálu – Algoritmické úlohy) | MATEMATIKA-FYZIKA-INFORMATIKA, 2014, 23 (4), pp. 302—313 | Olomouc | 2014 | paper |
7 | Vaníček Jiří, Lessner Daniel | Bobřík učí informatiku (2. díl seriálu – Procházení grafů) | MATEMATIKA-FYZIKA-INFORMATIKA, 2014, 23 (2), pp. 147—158 | Olomouc | 2014 | paper |
8 | Lessner, Daniel | Analýza významu pojmu „Computational Thinking“ | Konference DidactIG 2014; publikováno v Journal of Technology and Information Education, 2014, 6 (1), pp. 71—88 | Liberec (konference), Olomouc (publikace) | 2014 | paper prezi - vystoupení Jak si přeložíme „computational thinking“? , 5. 2. 2014 |
9 | Lessner Daniel, Vaníček Jiří | Bobřík učí informatiku (1. díl seriálu) | MATEMATIKA-FYZIKA-INFORMATIKA, 2013, 22 (5), pp. 374—382 | Olomouc | 2013 | paper |
10 | Lessner, Daniel | Jak žáci gymnázia vnímají výuku informatiky jako vědy | DidInfo 2013 | Banská Bystrica | 2013 | paper slides, 11. 4. 2013 |
11 | Lessner, Daniel | The Role of Algorithm in General Secondary Education Revisited | Informatics in Schools: Local Proceedings of the 6th International Conference ISSEP 2013 – Selected Papers (eds. I. Diethelm et al.), pp. 99–110 | Universitaetsverlag Potsdam, Oldenburg | 2013 | paper prezi, 1. 3. 2013 |
12 | Lessner, Daniel | Výuka efektivity algoritmů na gymnáziích | Konference DidactIG 2013; publikováno v Journal of Technology and Information Education, 2013, 5 (1), pp. 12—20 | Liberec (konference), Olomouc (publikace) | 2013 | paper prezi - vystoupení Idea gymnaziální informatiky jako plnohodnodnotného předmětu, 29. 1. 2013 |
13 | Lessner, Daniel | Information Theory on Czech Grammar Schools: First Findings | Proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE) (eds. M. Knobelsdorf, R. Romeike), ACM New York, pp. 139–142 | Hamburg | 2012 | paper prezi, 9. 11. 2012 |
14 | Lessner, Daniel | Introducing Computer Science into Czech Grammar Schools: First Results | Proceedings of EDULEARN12, ISBN 978-84-695-3491-5, pp. 246–255 | IATED, Barcelona | 2012 | paper prezi, 3. 7. 2012 |
15 | Lessner, Daniel | Proč se vlastně na gymnáziu učit o algoritmech? | Počítač ve škole 2012: sborník příspěvků, ISBN 978-80-260-1748-6, pp. 5–7 | Gymnázium Vincence Makovského, Nové Město na Moravě | 2012 | paper prezi: 1, 2, 5. 4. 2012 |
16 | Lessner, Daniel | Graph Theory at Czech Grammar Schools | WDS'11 Proceedings of Contributed Papers: Part I - Mathematics and Computer Sciences, pp. 78–84 | Matfyzpress, Prague | 2011 | paper slides, 3. 6. 2011 |
17 | Lessner, Daniel | Computer science curriculum proposal for Czech grammar schools | ITAT’11 Zborník príspevkov (ed. M. Lopatkova), pp. 99–104 | PONT s. r. o., Seňa | 2011 | paper prezi - úvod k panelové diskusi, 25. 9. 2011 |
18 | Lessner, Daniel | Computer Science Education on High Schools | WDS'10 Proceedings of Contributed Papers: Part I - Mathematics and Computer Sciences, pp. 110–115 | Matfyzpress, Prague | 2010 | paper slides, 3. 6. 2010 |
16 | Lessner, Daniel | Samoorganizace a morphing | Diplomová práce, 82 s., vedoucí práce Iveta Mrázová | Univerzita Karlova v Praze, Matematicko-fyzikální fakulta, Praha | 2009 | pdf prezentace pro Seminář z umělé inteligence, 13. 11. 2009 |
19 | Chromíková, Dana, Primas, Martin, Lessner, Daniel et al. | Metodická příručka k výuce tematiky Ochrana člověka za mimořádných událostí na 2. stupni ZŠ |
Příručka k výuce, 112 s., ISBN 978-80-254-2300-4 |
Občanské sdružení JAK?, Pardubice | 2008 | pdf web |
20 | Lessner, Daniel | Webcrawler | Bakalářská práce, 27 s., vedoucí práce Pavel Pecina | Univerzita Karlova v Praze, Matematicko-fyzikální fakulta, Praha | 2006 |
Další publikace
- Blog Učíme informatiku o informatice jako vědě ve všeobecném vzdělávání.
- Článek Co se ve skutečnosti skrývá za „povinným programováním od první třídy“? na Lupa.cz (ISSN 1213-0702), 28. 10. 2015.
- Článek Petr Naske, Daniel Lessner, Kateřina Hořavová: Zaostřeno na informatické myšlení: nová priorita pro školní i mimoškolní vzdělávání? na EDUin, 17. 12 .2014.
- Seriál článků Ochrana člověka za mimořádných událostí, založený na textu příručky projektu NAPLNO. Vyšlo na Metodickém portálu RVP.cz (ISSN 1802-4785) na jaře 2014.
Další vystoupení a akce
- Informatické myšlení. Setkání ICT metodiků, Brno, 13. 1. 2017. Vystoupení a workshop Výukové aktivity pro seznámení se základy informatiky.
- RBGRGRGRGGBGRGRGBBGRBBGBRGBGR. Science on Stage, Liberec, 30. 9. 2016, spolu s M. Kupilíkovou.
- Programujeme, a co dál?, Krajská konference KVIC, Ostrava, 7. 6. 2016. Prezentace .
- Informatika na gymnáziu, Interdisciplinární studentská věděcká konference, Centrum robotiky, Plzeň, 2. 6. 2016. Prezentace, záznamy.
- Proč se učit přemýšlet jako informatici. Festival Eduspace, Univerzitní kino Scala, Brno, 21. 5. 2016. Prezentace.
- Učitelé spustili web, kterým hlídají závazky ministerstva. Odpolední Plus, Český rozhlas Plus, 7. 4. 2016. Odkaz na záznam (čas cca 15:20).
- Bobřík učí informatiku. Seminář pro učitele o soutěži Bobřík informatiky s Petrem Naske a Jiřím Vaníčkem, ZŠ Červený Vrch, Praha, 23. 11. 2015.
- Proč učit informatiku? (záznam) a Programování jako řešení problémů (záznam). Webináře v rámci pásma První hodina programování (součást kampaně Code Week), 12. 10. 2015.
- Informatické myšlení a technologie napříč předměty. Webinář v rámci projektu INTERES (KISK FF MU), 26. 8. 2015. Záznam
- Od odborné informatiky k informatice školské (přednáška) a Výukové aktivity pro seznámení se základy informatiky (workshop). Setkání s didaktikou informatiky 2, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem, 1. 6. 2015. Prezentace k přednášce, materiály k workshopu.
- Učebnice informatiky jinak. Počítač ve škole 2015 – celostátní konference učitelů základních a středních škol, Nové Město na Moravě, 2. 4. 2015.
- Online učebnice informatiky. EduFórum: Informatické myšlení pro každého, Praha, 31.3. 2015. Záznam.
- Dobré zdroje pro učitele. Webinář v rámci projektu INTERES (KISK FF MU), 12. 3. 2015. Záznam.
- Pojetí vědní informatiky v gymnaziálním vzdělávání, vystoupení na konferenci DidactIG 2015, Liberec, 28. 1. 2015. Prezentace.
- Učebnice informatiky jinak. Jeden den s informatikou, Praha, 23. 9. 2014 (spolu se stánkem Projdi bludiště, zachráníš kozu). Prezentace s několika odkazy, učebnice informatiky.
- Projdi bludiště, zachráníš kozu. Science on Stage, Liberec, 31. 5. 2014.
- Strategie pro řešení problémů. Exaktní úterý, 30. 4. 2013, MFF UK Praha. Prezentace s několika odkazy.
- Magic with Information Theory. Science on Stage 2013, 25. - 28. 4. 2013, Słubice / Frankfurt (Oder). Poster, handout, numbers, tree.
- Výuka teoretické informatiky na gymnáziu naostro. Doktorandská odpoledne XV, 22. 1. 2013. Sylabus, prezentace.
- "Informatika" od slova "informace". Jeden den s informatikou 2012, MFF UK, 19. 9. 2012. Prezentace.
- Kouzlem k základům teorie informace. Science on Stage, Liberec, 2. 6. 2012.
- Jak vzniká didaktický test v informatice. Počítač ve škole 2012, Nové Město na Moravě, 4. 4. 2012, spolu s P. Naske a R. Hylmarem
- První konkrétní obrysy gymnaziální výuky teoretické informatiky. Doktorandská odpoledne XIII, 24. 1. 2012. Sylabus, prezentace.
- Informatika atp. jako inspirační zdroj. CVVZ 2011, Hradec Králové, 17. 11. 2011. Prezentace.
- K čemu je studentovi střední školy teoretická informatika? 9. konference škol vyučujících IT, Blatná, 7. 10. 2011. Prezentace.
- Pojem informace a některé středoškolské souvislosti. Doktorandská odpoledne XII, 14. 6. 2011. Sylabus, prezentace.
- Matematika, informatika či fyzika — zdroj námětů pro herní úkoly i postupové systémy. RVVZ v Hradci Králové, 18. 3. 2011
- Čtvrttovar teoreticky informatického kurikula pro gymnázium. Doktorandská odpoledne XI, 15. 2. 2011. Sylabus, prezentace.