PRM044 Programování I paralelka Y ZS 2008/9
Co bylo na přednáškách
paralelka Y - čtvrtek 8:10 F1
Hromadná konzultace se koná v pondělí 19.ledna od 9:00
v posluchárně S5 ve II. poschodí budovy na Malé straně
- přednáška 2.října
- přednáška 9.října
- přednáška 16.října
- přednáška 23.října
- přednáška 30.října
- přednáška 6.listopadu
- přednáška 13.listopadu
- přednáška 20.listopadu
- přednáška 27.listopadu
- přednáška 4.prosince
- přednáška 11.prosince
- přednáška 18.prosince
- přednáška 8.ledna
- přednáška 15.ledna
- přednáška 2.října
- Úvodní povídání o předmětu a studiu na MFF UK.
- Podmínky k zápočtu, praktický test, zkouška v letním semestru, literatura k přednášce
- O nepovinném předmětu NPRM047 "Praktika z programování pro začátečníky", jeho cílech a způsobech výuky
Tento předmět půjde zapsat až cca za dva týdny a začne za tři týdny
- Příklady konkrétních algoritmů:
- Problém stabilního párování a jeho řešení algoritmem pánské volenky. Důkaz toho, že pánská volenka vytvoří stabilní párování.
- přednáška 9.října
- Důkaz toho, že pánská volenka vytvoří stabilní párování, které je mezi všemi stabilními párováními "optimální pro muže".
- Pojem algoritmu, jeho "filosofické vymezení"
- Úloha o bludišti a jednoduchý "Ariadnin" algoritmus,
který ji řeší (trasování na konkrétním bludišti).
- Algoritmus je správný, když je
- konečný (na každý přípustných datech skončí)
a
- parciálně správný (pokud skončí, tak dá správný výsledek)
- Důkaz konečnosti Ariadnina algoritmu
- Důkaz praciální správnosti Ariadnina algoritmu.
- Pojem invariantu algoritmu
- Beletristické zpracování Ariadnina algoritmu a důkazu jeho správnosti.
- Příklad na hledání maximálního jedničkového obdélníku v 0/1 obdélníku rozměrů m x n.
animace
Naivní algoritmus složitosti n3*m3
Ani chytrá implementace naivního algoritmu nepomůže
- Úvod k pojmu asymptotické složitosti
- Dvě ekvivalentní definice pojmu "velké O"
- Na rozmyšlení:
Nalézt rychlejší algoritmus pro hledání max. jedničkového obdélníka
- přednáška 16.října
- Fáze řešení problému a problémy na jejich rozhraních:
skutečnost - (matematický) model - algoritmizace a volba datových struktur - vytváření programu - testování
- Měření časové složitosti algoritmu, asymptotická složitost - formální definice pomocí O(f).
- Nejlepší, nejhorší a průměrný případ
- Paradoxní aspekty pojmu asymptotické složitosti.
- Hledání maximálního jedničkového obdélníku v 0/1 obdélníku rozměrů m x n
- Algoritmus se složitostí n*m2 využívající předvýpočet "počtu jedniček pod danou jedničkou"
- Algoritmus pracující v čase n*m
Animace algorimů pro nalezení největšího jedničkového obdélníka.
- Motivační příklad pro zavedení konstrukcí obvyklých v programovacích jazycích.
- Proměnná - jméno místa pro uložení hodnoty, nikoli hodnoty samé. Přiřazovací příkaz. Příkazy pro čtení (read) a výstup (write).
- Datový typ, deklarace proměnných.
- Identifikátor, zápis číselné konstanty, klíčové slovo.
- přednáška 23.října
Pokud jste tak již neučinili, pořiďte si účet v laboratoři Karlín a zaregistrujte se do systému Codex !!!
- Opakování: proměnná, přiřazovací příkaz
- Strukturované příkazy. Úplný a neúplný podmíněný příkaz, složený příkaz, cykly while a repeat.
Syntaktická nejednoznačnost konstrukce podmíněného příkazu.
- Vývojové diagramy řečené bloková schémata - "blokáče"
programové konstrukce Pascalu jsou strukturované, lze tedy při návrhu programu postupovat "shora dolů"
- Tvar programu v Pascalu, komentáře
- Čísla ve světě, v matematice a "v počítači" - čísla zobrazená přesně a čísla zobrazená se zaokrouhlením
- Typ integer, aritmetické operace a jejich priority, konstanta maxint, přetečení hodnoty.
(ukázka, že díky němu není sčítání integerů asociativní)
- Celočíselné typy v Borland Pascalu:
integer, shortint, longint
- Konstanty jako nástroj pro snadnou modifikaci programů.
Ukázkové programy.
- Zjednodušená sémantika příkazů read, readln, write, writeln
vstup číselných typů,
formátování výstupů číselných typů
- přednáška 30.října
- Typ real, standardní funkce, zaokrouhlovací chyby.
- Typová ochrana přiřazovacího příkazu. Funkce trunc a round.
- Ukázkový program, demonstrující,
že není rozumné používat pro kontrolu běhu výpočtu programu výsledek testu reálný čísel na rovnost.
- Typ boolean.
- Program, který testuje, zda číslo na vstupu je prvočíslo.
- Typ char, funkce ord a chr.
- Zápis čísla v poziční soustavě, výpočet jeho hodnoty Hornerovým schématem
- Příklad programu, který čte ze vstupu řádky obsahující vždy číslo k udávající základ soustavy
a zápis nějakého čísla X v této soustavě a spočítá a vytiskne hodnotu čísla X
- Funkce s parametry předávanými hodnotou, jednoduché příklady
- Funkce počítající mocninu s optimálním počtem násobení
-
přednáška 6.listopadu
- Opakování.
- Funkce počítající mocninu s optimálním počtem násobení
- Hornerovo schéma -lineární výpočet hodnoty polynomu
- Výčtové typy
- "Zoologie" typů v Pascalu (jednoduché - strukturované,
standardní - definované programátorem, ordinální).
- Typ interval. Hostitelský typ, běhové kontroly a možnost je vypínat
(a proč to není žádoucí).
- Funkce ord pro ordinální typy - succ, prev, inc, dec.
- V Pascalu musí být význam každého identikátoru definován dříve než je tento identifikátor použit
(vyjímka je u ukazatelů - bude až v letním semestru), aby překladač mohl být jednoprůchodový
- Pole, indexový typ, typ složky, přístup ke složce pole pomocí indexového výrazu.
- for cyklus, jeho syntaxe a sémantika.
- faktoriál
- Výpočet kombinačních čísel s prevencí přetečení
- Rozmyslet:
- Funkce počítající n- tou mocninu s optimálním počtem násobení (2*log2(n))
- Najděte co nejlepší algoritmus pro nalezení nejdelší rostoucí vybrané posloupnosti
- přednáška 13.listopadu
- ilustrativní příklad na vyhodnocování "výrazu"
- Rekursivní funkce - mocnina, faktoriál
- Kvadratický algoritmus pro nalezení nejdelší rostoucí vybrané posloupnosti
(program).
- Datové a textové soubory - rozdíl v použití.
v zimním semestru budeme používat jen textové soubory
- Textové soubory v Pascalu - abstraktní model a konkrétní reprezentace.
- Procedura assign
- Otevření textového souboru ke čtení, k zápisu a přípisu. Zavírání textového souboru.
- Všechny procedury mají nepovinný první parametr udávající, ze/do kterého souboru se má číst/psát
pokud není uveden jde o vstup/výstup z/do souboru input/output
- Vstup z textového souboru.
- Testy eof, eoln,
- Procedura read, readln,
- Čtení znaků
- Čtení čísel
- Anomální chování programu s testem
while not eof(F) do
begin read(F,I); ..... end;
- Testy seekeof, seekeoln.
- přednáška 20.listopadu
- O předmětu NPRM047 Praktika ....
- Znakové řetězce - stringy
- Čtení znakových řetězců
- Výstup do textového souboru
- Přesměrovaní standardního vstupu a výstupu
- Vícerozměrné pole
- Podprogramy a jejich význam pro programování. Návrh programu metodou "shora dolů".
- Procedury, formální a skutečné parametry.
- Předávání parametrů hodnotou a referencí. Jednoduchý příklad.
ještě se k tomu vrátíme
- přednáška 27.listopadu
- Opakování: Předávání parametrů hodnotou a referencí, jednoduchý příklad
- Bloková struktura programu a viditelnost objektů
- Alokace lokálních objektů (parametrů a lokálních proměnných) na zásobníku.
- Kdy použít předávání parametrů hodnotou resp. referencí
- Příklad "neintuitivního" chování podprogramu, který byl zavolán
se stejným skutečným parametrem pro dva různé formální parametry předávané referencí.
- Kritéria pro užitečné rozdělení systému na části:
- Vazby jednotlivých částí (jejich inteface) musí být jednoduché
- Funkce celého systému musí jít jednoduše popsat jako spolupráce jeho částí
aniž bychom museli znát (detailní) vnitřní strukturu jeho částí
- Dobrá zásada:
Vždy hned po návrhu hlavičky podprogramu napište komentář, který v "řeči parametrů" popíše, co podprogram má udělat (nikoli jak, ale co), teprve pak pište její kód
- Typ záznam (record) a příkaz with,
jednoduché příklady
- Typická reprezentace vektoru jako záznamu o dvou složkách:
pole a jeho skutečně využitá délka.
- Hledání prvního výskytu prvku v tabulce, urychlení výpočtu pomocí zarážky.
- Zdrojové kódy vyhledávací algoritmů v unitě a pomocná unita - bude příště, vytiskněte si
- přednáška 4.prosince
- Standardní podprogramy pro práci se stringy
- Najděte chyby v podprogramu, který má transponovat matici -
řešení
- Hledání prvku v tabulce.
- první výskyt, použití zarážky pro urychlení testu, prostřední výskyt.
- Hledání prvku v uspořádané tabulce, metoda půlení intervalu - klikátko.
- Unity utab a seektab
realizující probírané algoritmy vyhledávání v tabulce
- Úplné a neúplné vyhodnocování booleovských výrazů,
přepinač B ovlivňujicí činnost překladače Pascalu
- Samostatně překládané programové jednotky - unity. Interfaceová a implementační část, klausule uses.
Význam používání unit.
- Přetečení indexu, přepínač R
- Rekursivní algoritmy a podprogramy
- Animace hanoiských věží
- Rekursivní funkce - mocnina, faktoriál
- Fibonnaciova posloupnost - chybné řešení s exponenciální složitostí - animace
- Rozmyslete si - vrátíme se k tomu příště
Nerekursivní a rekursivní
verze programu hledajícího všechny rozklady zadaného čísla na sčítance
-
přednáška 11.prosince
- Třetí způsob předávání parametrů v Pascalu - const
- Výstup otočeného řetězce pomocí rekursivní procedury s lokální proměnnou.
- Hledání všech pozic N nezávislých dam na šachovnici N x N - volba datových struktur
umožňujících inkrementální aktualizaci - Program
- Rozmyslet:
- Program, který hledá jen ty pozice N nezávislých dam, které nelze získat
pomocí symetrie z již dříve nalezených pozic.
- Program pro hledaní všech maximálních nezávislých konfigurací
obecné (exo)figury zadané na vstupu.
- Opakování:
Nerekursivní a rekursivní
verze programu hledajícího všechny rozklady zadaného čísla na sčítance
- Přímá a nepřímá rekurse, direktiva forward.
- Formální definice aritmetického výrazu a z něj odvozené rekursivní procedury
pro vyčíslení hodnoty aritmetického výrazu - klikátko
- Rozmyslet: Modifikace programu tak, aby nepoužíval podprogramů lokálních v jiném podprogramu.
Jak se musí změnit hlavičky podprogramů a jejich vzájemná komunikace?
- Pseudonáhodná čísla - princip použití, hnízdo generátoru.
- Pseudonáhodná čísla v Borland Pascalu
( RandSeed, Randomize, Random, Random(n) )
- Metoda Monte Carlo.
-
přednáška 18.prosince
- První informace o praktických testech
- zadání aritmetického výrazu stromem a třemi notacemi: inorder, postorder, preorder
klikátka:
- vyčíslování hodnoty aritmetického výrazu zadaného postorder notací - klikátko
- vyčíslování hodnoty aritmetického výrazu zadaného preorder notací
- vyčíslování hodnoty aritmetického výrazu z inorder notace
- metoda shora dolů - nalezení "nejvnějšnějšího" operátoru a rekursivní volání
- klikátko
- metoda zdola nahoru - postupné vyčíslování toho, co jde "hned vyčíslit"
- metoda rekursivního sestupu - byla minule
Formální definice aritmetického výrazu a z něj odvozené rekursivní procedury
pro vyčíslení hodnoty aritmetického výrazu - klikátko
- převod na postfix klikátko
podrobněji se o vyčíslování aritmetických výrazů můžete dočíst ve 12. kapitole
knihy Algoritmy a programovací techniky
- Prohledávání grafu do hloubky a šířky.
Animace: do hloubky,
do šířky,
tyto animace obsahují závažnou chybu. Najděte ji!
- Společná implementace se seznamy OPEN a CLOSE,
ve které se tyto algoritmy liší jen implementací seznamu OPEN (zásobník/fronta).
- Porovnání použití prohledávání do šířky a do hloubky pro hledání nejkratší cesty
- Algoritmus vlny - animace a zpětný chod při hledání nejkratší cesty
- přednáška 8.ledna
- praktické testy, požadavky, zapisování
- "typované" konstanty (pozor nejsou to konstanty !) jako příjemný způsob inicializace hodnot
proměnných (i strukturovaných) typů
- příkaz case
- Dlouhá čísla - reprezentace a aritmetické operace s nimi
- Typ množina, jeho realizace v Borland Pascalu.
- Velká množina jako pole množin.
- Sekvenční algoritmus pro nalezení reflexního, symetrického a transitivního
uzávěru binární relace ze vstupujícího seznamu jejich dvojic. - Program
a jeho realističtější verze;
faktorová množnina - animace
- Dijkstrův algoritmus pro hledání nejkratší cesty v grafu s nezáporně ohodnocenými hranami
invarianty, složitost - klikátko
- přednáška 15.ledna
- Různé reprezentace grafu,
Matice sousednosti, matice incidence, seznam hran, seznam následníků.
- Mocnina grafu sousednosti - použití pro hledání komponent souvislosti
- Porovnání použití prohledávání do šířky a do hloubky pro hledání nejkratší cesty
- Algoritmus vlny - animace a zpětný chod při hledání nejkratší cesty
- Komentář k programování úlohy o hledání nejkratší cesty dané figury po šachovnici se zakázanými políčky,
šachovnici se zakázanými poli je vhodné si "nakreslit" v editoru a
jednoduše přečíst,
srovnej se čtením seznamu zakázaných políček
- Rozmyslet vhodnou datovou reprezentaci pro úlohu o dominanci šachovnice se zakázanými políčky:
hledám nejmenší počet figur daného typu (např. dam), které jedním tahem ohrožují každé políčko šachovnice
- Úloha vnitřního třídění - jednoduché algoritmy složitosti O(n2)
efektivnější si necháme na letní semestr:
- přímé zatřiďování
- třídění výběrem
- třídění výměnami - bubblesort, shakesort
Programy
- unita CRT