NPRM045 Programování II - co bylo na přednáškách
Hromadná konzultace pátek 23.května 16:00 posluchárna S4
- přednáška 20.února
- přednáška 27.února
- přednáška 5.března
- přednáška 12.března
19.března - pro moji nemoc byla algebra
- přednáška 26.března
- přednáška 2.dubna
- přednáška 9.dubna
- přednáška 9.dubna v 10:40 místo algebry
- přednáška 16.dubna
- přednáška 23.dubna
- přednáška 30.dubna
- přednáška 30.dubna v 10:40 místo algebry
7.května - bude místo přednášky algebra
14.května -rektorský den
- přednáška 21.května
- přednáška 20.února
- Komentář k praktickým testům a udílení zápočtů
- Náplň letního semestru, zkouška
- Vnitřní a vnější třídění rozdíly
- Vnitřní třídění - specifikace úlohy, adresní a asociativní algoritmy
- Radixové třídění - příklad adresního třídícího algoritmu
- Asociativní algoritmy - založené na porovnávání klíčů
měření časové složitosti - míry C (počet porovnání) a M (počet přiřazení),
paměťová složitost,
třída algoritmů, které "třídí "na místě" (in situ)
- Opakování jednoduchých algoritmů složitosti O(n2):
- přímé zatřiďování
- třídění výběrem
- třídění výměnami - bubblesort, shakesort
- Datová struktura heap (hromada) a základní operace na ní
delete-min, přidání prku
- Reprezentace heapu v poli - úsek pole reprezentuje ne jeden strom, ale les
- Procedura sift, která přidává k existujícímu heapu prvek "před ním v poli"
- Algoritmus heapsortu - složitost i v nejhorším případě n*log(n)
- Důkaz tvrzení, že neexituje žádný algoritmus vnitřního třídění, kterému by v nejhorším případě
stačilo méně než n*log(n) porovnání
- Náčrt důkazu, že obdobné tvrzení platí i pro průměrný případ
- Quicksort - myšlenka; rekursivní implementace s pivotem jako zarážkou;
časová složitost v nejlepším a nejhorším případě.
- Algoritmus Quicksort, jeho rekursivní verze
Programy - vytiskněte si na příští přednášku spolu se souborem
obsahujícím nerekursivní verzi algoritmu Quicksort
- přednáška 27.února
- Opakování důkazu, že neexituje žádný algoritmus vnitřního třídění, kterému by v nejhorším případě
stačilo méně než n*log(n) porovnání
- Náčrt důkazu, že obdobné tvrzení platí i pro průměrný případ
- Quicksort - myšlenka; rekursivní implementace s pivotem jako zarážkou;
časová složitost v nejlepším a nejhorším případě.
- Algoritmus Quicksort, jeho rekursivní verze a nerekursivní verze
rozmyslet: který ze dvou úseků se má dát na zásobník "níže" a proč ?
- Optimalizace quicksortu, různá jeho vylepšení,
- Porovnání quicksortu s heapsortem
- Statická alokace paměti (dosud jiná nebyla) pro proměnné v Pascalu
provádí se "na zásobníku" - vzniká při zpracování deklarací bloku, zaniká "automaticky" při ukončení bloku,
- Ukazatele a dynamická alokace paměti,
bázový typ ukazatele, dynamická alokace paměti pomocí procedury new,
procedura dispose pro uvolňování dynamické paměti,
konstanta nil. Jednoduchý příklad.
V definici typu ukazatel může být použit identifikátor jeho bázového typu i když ještě nebyl bázový typ definován.
- Možnost vzniku "smetí v paměti" ztratíme-li možnost přístupu k dynamicky alokované proměnné
- přednáška 5.března
- Povídání o termínech praktických testů v semestru - pravidla
- Opakování: Ukazatele a dynamická alokace paměti,
bázový typ ukazatele, dynamická alokace paměti pomocí procedury new,
procedura dispose pro uvolňování dynamické paměti,
konstanta nil. Jednoduchý příklad.
- V definici typu ukazatel může být použit identifikátor jeho bázového typu i když ještě nebyl bázový typ definován.
- Jednosměrné spojové seznamy:
postavení seznamu, vkládání prvku za zadany prvek, vkládání prvku před zadaný prvek,
vypouštění následujícího prvku
- Animace práce se spojovými seznamy
- spojový seznam
- přidání prvku na začátek spojového seznamu
- odebrání prvku ze začátku spojového seznamu
- průchod spojovým seznamem
- přidání prvku na konec spojového seznamu
pozor, nepracuje, je-li seznam prázdný
- odebrání prvku z konce spojového seznamu
- Další operace s jednosměrnými spojovými seznamy:
průchod seznamem, hledání prvku v seznamu, hledání s použitím zarážky
- Jiné typy seznamů, např.:
- Seznamy s hlavou a/nebo s ocasem (fiktivní prvky na začátku resp. na konci seznamu
- Cyklické seznamy
- Dvousměrné seznamy
Zkuste si naprogramovat jednoduché akce s nimi
-
Na rozmyšlenou:
Vytvořte podprogram pro otáčení seznamu s hlavou
rozmyslete si kolik proměnných potřebujete
-->
- přednáška 12.března
- opakování dynamicky alokované proměnné, ukazatele, procedury new a dispose
- V definici typu ukazatel může být použit identifikátor jeho bázového typu i když ještě nebyl bázový typ definován.
- Procedura search pro uspořádaný seznam s hlavou a ocasem - vyhledávává
resp. vkládá prvek s daným klíčem
- Samoorganizující se seznamy
( např. nalezený prvek se stěhuje na první místo, nový prvek je vkládán na začátek) - zkuste si naprogramovat.
- Řídké polynomy - reprezentace pomocí cyklického seznamu s hlavou,
její výhody oproti prvoplánovým alternativám (např. pole koeficientů, jednoduchý nezacyklený seznam nenulovách členů,
ukázka alokace a uvolňování paměti "svépomocí",
procedura pro nedestruktivní sčítání dvou řídkých polynomů.
- Řídké matice - je třeba kriticky hodnotit přínosy té které implementace
- Technická úloha na rozmyšlenou:
Napsat proceduru, která na základě dat ze vstupu vytvoří probíranou reprezentavci řídké matice
- Práce Pascalu s pamětí - zásobník a heap, typická realizace heapu s ukazatelem na jeho vrchol a se seznamem "volných děr"
- Prostředky pro alokaci a uvolňování paměti
- Garbage collector - v Pascalu není
- new a dispose
- svépomocí - proč může být vhodné
- mark a release - nepoužívat !!!
- prostředky nízké úrovně
MemAvail, MaxAvail, Getmem, Freemem - používat jen pro speciální účely, kdy je to nutné -
na přednášce teprve bude
- Vytiskněte si napříště programy týkající se vnějšího třídění
- přednáška 26.března
- datové soubory - určení, výhody a nevýhody oproti textovým souborům
reset, rewrite, close, read, write
- přímý přístup k datovým souborům - proč je podstatně pomalejší než sekvenční
podprogamy seek, pos, setpos, truncate,
- Vnější třídění - charakteristika úlohy, základní idea algoritmu přímého slučování, definice běhu
- Datový typ stream, který umožňuje testovat hodnotu položky, kterou jsme z něj ještě nepřečetli,
jeho programová realizace
- programová realizace algoritmu přímého slučování
- Rozmyslete - algoritmus, který slévá "jednice do dvojic", ..... , 2(n-1)-tice do 2n-tic,
není motivací pro algoritmus přirozeného slévání, ale neúnosně pomalým algoritmem,
jehož implementace je navíc složitější než u algoritmu přirozeného slučování.
- různá vylepšení základní myšlenky přímého slučování
- při slévání rovnou rozděluji do více souborů
- více pásek
- zvětšování délky běhů (a tedy i zmenšování jejich počtu) předtříděním ve vnitřní paměti,
příklad použití dvou heapů
- přednáška 2.dubna
Pravděpodobný obsah přednášky
- Záznam s variantami pevné a variantní položky, rozlišovací položka (může chybět),
varianta může opět obsahovat pevné položky a další varianty
Význam - "nový typ" je "disjuktním" sjednocením jiných typů,
šetření pamětí - paměťový nárok je maximem paměťových nároků variant, nikoli jejich součtem.
Kdysi velmi důležité pro praktické programování,
dnes - téhož jde dosáhnout lépe v rámci objektového programování.
- Vývoj programování
- strojový kód, absolutní adresy
- První programovací jazyky
proměnné, řídící příkazy, cykly, podprogramy
- Strukturované programování
- strukturované řídící příkazy
- datové struktury
- role podprogramů
- návrh programu metodou shora dolů
- Modulární programování
separátní kompilace, abstraktní datové struktury, pojem metody
- Objektové programování - charakteristika přínosů
- První princip objektového programování: zapouzdření - encapsulation
metody jsou atributem datové struktury
jednoduchý příklad
- Terminologie:
třída ... datový typ
objekt ... proměnná daného typu (exemplář, instance třídy)
- Ochrana atributů třídy - private a public
- Motivační příklad pro zavedení objektového programování
- Dědičnost.
Terminologie: Třída, objekt, podtřída, nadtřída.
Podtřída sdědí všechny atributy nadtřídy a může
- přidat datové atributy
- přidat další metody
- předefinovat metody sděděné z nadtřídy
- rozmyslet- připravit si dotazy
ne všechno jsme vysvětlili "do konce" - příště se k ní vrátíme podrobněji
- stáhněte si a vytiskněte:
- Unita obsahující
objektovou implementaci dvojsměrných lineárních seznamů s hlavou
- ukázkové příklady na polytmorfismus
s hierarchií tříd zvíře, pes a kočka
- přednáška 9.dubna
- přednáška 9.dubna
- O praktických testech. O zkoušce
- Objektové programování - opakování.
- Ochrana přiřazovacího příkazu - lze přiřadit do proměnné pro třídu objekt podtřídy a nikoli naopak.
- Rozšířená syntaxe procedur new a dispose s druhým parametrem voláním konstruktoru resp. destruktoru
-
Doporučení pro objektové programování v Pascalu:
- Neužívejte staticky alokované objekty.
- Při alokaci a dealokaci dynamických objektů užívejte jen rozšířenou syntaxi
new resp. dispose s voláním konstruktoru resp. destruktoru.
- Každá třída, jejíž objekty chcete vytvářet (není jen abstraktní),
by měla mít konstruktor a destruktor (třeba zděděný nebo prázdný).
- Prvním příkazem konstruktoru podtřídy by mělo být
zavolání konstruktoru její nadtřídy (slušnost a dobrý návyk).
- Unita obsahující
objektovou implementaci dvojsměrných lineárních seznamů s hlavou
abstraktní typy, přetypování ukazatelů na objekt,implicitní parametr self, operátor @, funkce typeof,
destruktor třídy head, ...
rozmyslet- připravit si dotazy
ne všechno jsme vysvětlili "do konce" - příště se k ní vrátíme podrobněji
- ukázkové příklady na polytmorfismus
s hierarchií tříd zvíře, pes a kočka
rozmyslet, vyzkoušet, připravit si dotazy
- VMT tabulky a role konstruktoru
- Funkce typeof
- Porovnání použití záznamu s variantami a
a popisu téhož pomocí dědičnosti (návrh hierarchie tříd)
- Hledání k-tého prvku,
algoritmus využívající datovou strukturu heap(hromadu), algoritmy založené na idei quicksortu
- Lineární algoritmus pro hledání mediánu
- Dynamické programování
- Hledání optimálního uzávorkování součinu N matic
- Problém batohu s celočíselným zadáním
Algoritmus řešení problému batohu
- trasování konkétního výpočtu
rozmyslete si tento algoritmus - příště se k němu vrátíme
obecný problém batohu je NP úplný (stručně řečeno to znamená,že
- není znám polynomiální algoritmus pro řešení úlohy
- neumíme dokázat, že polynomiální algoritmus neexistuje
- kdyby byl polynomiální algoritmus nalezen, znamenalo by to existenci polynomiálních algoritmů
pro celou řadu složitých problémů
proto matematici příliš v možnost existence takového algoritmu nevěří)
- Rozmyslet: algoritmus pro optimalizaci rozložení písmen na klávesy mobilního telefonu
(jsou zadány frekvence písmen, optimalizuje se počet stisků kláves).
- přednáška 16.dubna
- O praktických testech. O zkoušce.
- Dynamické programování - opakování
- Hledání maximálního podřetězce - trasování
- Optimální rozložení písmen na klávesnici mobilu
- Floyd-Warshallův algoritmus pro nalezení nejkratších cest v orientovaném grafu
- Příklady dalších úloh, které lze efektivně řešit pomocí dynamického programování (budou probrány na cvičeních)
- Hledání nejkratší triangulace - viz. např. kniha P. Töpfera
- Stromy, binární stromy - terminologie
- Různá data se stromovou strukturou, různé datové reprezentace stromu
- Kanonická reprezentace lesa pomocí binárního stromu
- Pojem binárního vyhledávacího stromu
- Algoritmus vyhledávání v binárním vyhledávacím stromě
- Binární vyhledávací stromy - vkládání prvku do binárního vyhledávacího stromu
- myšlenka vypuštění prvku s daným klíčem
- Animace operací s binárními vyhledávacími stromy
- přednáška 23.dubna
- Opakování - binární vyhledávací stromy a operace na nich
Animace operací s binárními vyhledávacími stromy
- Vypouštění intervalu z binárního vyhledávacího stromu (rekursivně z podstromů a pak z kořene)
rozmyslet a zkusit naprogramovat nerekursivní řešení
- Dokonale vybalancované stromy
- Vytvoření dokonale vybalancovaného binárního vyhledávacího stromu
o N prvcích z rostoucí posloupnosti čísel na vstupu. Zkuste naprogramovat i nerekurzivně.
- Příklady dalších úloh, které lze efektivně řešit pomocí dynamického programování (budou probrány na cvičeních)
- Hledání optimálního vyhledávacího stromu (vstup: pravděpodobnosti dotazů na jednotlivé hodnoty klíčů) -
včetně modikace, která dosahuje složitost O(n2) - viz, kniha N.Wirtha
- Dokonale vybalancované binární vyhledávací stromu nejsou vhodné pro dynamické tabulky (t.j. tabulky,
ze kterých se mohou prvky vyhazovat a do nichž se mohou vkládat.
- AVL stromy - definice a datová reprezentace ( v každém uzlu "navíc" položka bal: -1..1,
která udává rozdíl výšek levého a pravého podstromu
- Fibonnaciovy stromy - nejhorší případ AVL stromů
- Rotace pro odstranění poruch v AVL stromu
- Algoritmy pro vkládání prvku do AVL stromu a vypouštění prvku z něj mají složitost log(n)
při vkládání stačí provést (je-li to potřeba) jednu rotaci
při vypouštění je v nepříznivém případě provést rotaci v každém prvku na cestě od kořene stromu a vypouštěnému prvku
- animace operací s AVL stromy
- vkládání do AVL stromu
- rotace při vkládání do AVL stromu
- vypouštění z AVL stromu
- rotace při vypouštění z AVL stromu
- Hašování
bezkolizní hašování, kolize a různé metody jejich řešení, metoda řetízků, efektivita hašování
- přednáška 30.dubna
- přednáška 30.dubna 10:40
- Předběžná verze požadavků ke zkoušce - prohlédněte si,
abyste příšte mohli mít dotazy
- ukázková zadání příkladů k první části zkouškové písemky
- Shanonnova věta o existenci neprohrávající strategie,
algoritmus minimaxu jako její důkaz
- Negamaxová modifikace algoritmu minimaxu
- Použití algoritmu minimaxu v případě her, kde je úplný strom hry neúnosně velký - počítání do zvoleného horizontu
(doplněné vyhledáváním "tichých" pozic) a použití statické ohodnocovací funkce pro ohodnocení listů tohoto podstromu
minimax v tomto kontextu již není používán jako přesný algoritmus
pro hledání optimální strategie, ale jako součást heuristiky
- Kvalita statické ohodnocovací funkce versus hlubší horizont
- Algoritmus alfa-beta prořezávání jako efektivnější nalezení přesné minimaxové hodnoty
- efektivita alfa- beta prořezávání a různé metody analýzy plausibilty (t.j. snah o to, aby
bylo prořezávání efektivní)
- Metoda okénka
- Kaskádní varianta s použitím okénka
- AVL stromy - opakování, podprogramy pro vkládání/vypouštění z AVl stromu by měly mít výstupní parametr pomocí kterého
vrátí volajícímu informaci, zda se výška stromu provedenou akcí zvýšila/snížila
- animace operací s AVL stromy
- vkládání do AVL stromu
- rotace při vkládání do AVL stromu
- vypouštění z AVL stromu
- rotace při vypouštění z AVL stromu
- Rozdíl mezi datovými strukturami pole a record není jen v tom, že všechny složky pole musí být stejného typu,
ale také v tom, že výběr adresy složky recordu jde udělat již za překladu (selektor je identifikátor položky),
kdežto u pole je selektorem u pole je indexový výraz, jehož hodnota nemusí (a zpravidla není) známa v době překladu.
Proto jde udělat cyklus přes prvky pole, jde indexový výraz předat jako parametr, a pod.
Z výše zmíněných dúvodů je výhodnější definovat typ uzlu AVL stromu s polem ukazatelů
na dva podstromy ( indexované třeba výčtovým typem (left, right) ), protože pak můžeme procedurám pro rotace
zadat směr rotace jako parametr a nemusíme "programovat totéž dvakrát".
- Idea polyfázového třídění výpočet optimálního rozdělení běhů na více pásek,
odvození optimálního rozdělení počtu běhů na pásky, implementační poznámky - fiktivní běhy
- Příklad objektové hierarchie pro práci s geometrickými útvary
zdroják
- Funkcionální a procedurální parametry, Funkcionální a procedurální typy, dlouhé adresy a přepinač F.
- Podprogram pro hledání kořene rovnice F(x)=0 metodou půlení intervalu s funkcionálním parametrem F
-
přednáška 21.května
- Vizualizace (binárního) stromu pomocí indentace - jednoduchá rekursivní procedura
- vybrané grafové algoritmy
- topologické uspořádání grafů - algoritmus animace
- Dijkstrův algoritmus pro hledání nejkratších cest z daného vrcholu - animace
- hledání nejlacinější kostry
- hledání komponent souvislosti- animace
- faktorová množnina - animace
- O zkouškách
- Odsouhlasení požadavků ke zkoušce
- Pozvání na výběrovou přednášku
Programování III pro neinformatiky - neprocedurální programování
od příštího školního roku bude v zimním semestru