PRM044 Programování I paralelka X ZS 2007/8
Co bylo na přednáškách
paralelka X - čtvrtek 14:00 M1
Hromadná konzultace k předmětu PRM044
se koná v pondělí 14.ledna 14:00-16:00 v posluchárně S3 na MS
- přednáška 4.října
- přednáška 11.října
- přednáška 18.října
- přednáška 25.října
- přednáška 1.listopadu
- přednáška 8.listopadu
- přednáška 15.listopadu
- přednáška 22.listopadu
- přednáška 29.listopadu
- přednáška 6.prosince
- přednáška 13.prosince
- přednáška 20.prosince
- přednáška 3.ledna
- přednáška 10.ledna
- přednáška 4.října
- Úvodní povídání o předmětu a studiu na MFF UK.
- Podmínky k zápočtu, praktický test, zkouška v letním semestru
- Pojem algoritmu, jeho "filosofické vymezení"
- Příklady konkrétních algoritmů:¨
- Eukleidův algoritmus
- Erathostenovo síto (a úpravy jeho efektivity)
- aritmetické operace v desítkové soustavě
- konstrukce magického čtverce lichého řádu
- Úloha o bludišti a jednoduchý "Ariadnin" algoritmus,
který ji řeší (trasování na konkrétním bludišti).
- Algoritmus je správný, když je
- konečný (na každý přípustných datech skončí)
a
- parciálně správný (pokud skončí, tak dá správný výsledek)
- Důkaz konečnosti Ariadnina algoritmu
- Úlohy na rozmyšlení:
- Nalézt algoritmus pro nalezení stabilního párování
- Rozmyslet si důkaz toho, že pokud Theseus skončí u Ariadny, pak Minotauros v bludišti být nemůže
- přednáška 11.října
- Pojem invariantu algoritmu
- Důkaz parciální správnosti Ariadnina algoritmu
- Problém stabilního párování a jeho řešení algoritmem pánské volenky.
Důkaz toho, že pánská volenka vytvoří stabilní párování, které je mezi všemi
stabilními párováními "optimální pro muže".
- Příklad na hledání maximálního jedničkového obdélníku v 0/1 obdélníku rozměrů m x n.
- Trivální algoritmus složitosti n3*m3 ,
ani chytrá implementace nivního algoritmu příliš nepomůže
- Algoritmus se složitostí n*m2 využívající předvýpočet "počtu jedniček pod danou jedničkou"
- rozmyslet: Algoritmus pracující v čase n*m
- přednáška 18.října
- Měření časové složitosti algoritmu, asymptotická složitost - formální definice pomocí O(f).
- Nejlepší, nejhorší a průměrný případ
- Paradoxní aspekty pojmu asymptotické složitosti.
- Hledání maximálního jedničkového obdélníku v 0/1 obdélníku rozměrů m x n
Algoritmus pracující v čase n*m
Demonstrační program
- Motivační příklad pro zavedení konstrukcí obvyklých v programovacích jazycích.
- Proměnná - jméno místa pro uložení hodnoty, nikoli hodnoty samé. Přiřazovací příkaz.
Příkazy pro čtení (read) a výstup (write).
- Datový typ, deklarace proměnných.
- Identifikátor, zápis číselné konstanty, klíčové slovo.
- Tvar programu v Pascalu
- přednáška 25.října
- Opakování: Proměnná, přiřazovací příkaz,
- Strukturované příkazy. Úplný a neúplný podmíněný příkaz, složený příkaz, cykly while a repeat.
Syntaktická nejednoznačnost konstrukce podmíněného příkazu.
- Vývojové diagramy řečené bloková schémata - "blokáče"
programové konstrukce Pascalu jsou strukturované, lze tedy při návrhu programu postupovat "shora dolů"
- Čísla ve světě, v matematice, "počítačová" čísla.
- Typ integer, aritmetické operace a jejich priority, konstanta maxint, přetečení hodnoty.
(ukázka, že díky němu není sčítání integerů asociativní)
- Celočíselné typy v Borland Pascalu:
integer, shortint, longint,
bez znaménka: byte, word
- Typ real
- Ukázkový program, demonstrující,
že není rozumné používat pro kontrolu běhu výpočtu programu výsledek testu reálný čísel na rovnost.
- přednáška 1.listopadu
- Typ real, standardní funkce.
- Typová ochrana přiřazovacího příkazu. Funkce trunc a round.
- Konstanty jako nástroj pro snadnou modifikaci programů.
Ukázkové programy.
- Typ boolean.
- Program, který testuje, zda číslo na vstupu je prvočíslo.
- Funkce s parametry předávanými hodnotou, jednoduché příklady
- Funkce počítající n- tou mocninu s optimálním počtem násobení (2*log2(n))
- ilustrativní příklad na vyhodnocování "výrazu"
- Typ char, funkce ord a chr.
- Zápis čísla v poziční soustavě, výpočet jeho hodnoty Hornerovým schématem - rozmyslete si,
stáhněte si program, který budeme probírat příště
- přednáška 8.listopadu
- Zápis čísla v poziční soustavě, výpočet jeho hodnoty Hornerovým schématem
- Příklad programu,
který čte ze vstupu řádky obsahující vždy číslo k udávající základ soustavy
a zápis nějakého čísla X v této soustavě a spočítá a vytiskne hodnotu čísla X
- Výčtové typy
- "Zoologie" typů v Pascalu (jednoduché - strukturované,
standardní - definované programátorem, ordinální).
- Typ interval. Hostitelský typ, běhové kontroly a možnost je vypínat
(a proč to není žádoucí).
- Funkce ord pro ordinální typy - succ, prev, inc, dec.
- Pole, indexový typ, typ složky, přístup ke složce pole pomocí indexového výrazu.
- for cyklus, jeho syntaxe a sématnika, jednoduché příklady.
- Jednoprůchodovost překladače Pascalu a z toho vyplývající požadavek,
aby každý identifikátor byl v (textu) programu definován před tím než je použit.
- přednáška 15.listopadu
- Kvadratický algoritmus pro nalezení nejdelší rostoucí vybrané posloupnosti
(program).
- Datové a textové soubory - rozdíl v použití.
v zimním semestru budeme používat jen textové soubory
- Textové soubory v Pascalu - abstraktní model a konkrétní reprezentace.
- Procedura assign
- Otevření textového souboru ke čtení, k zápisu a přípisu. Zavírání textového souboru.
- Všechny procedury mají nepovinný první parametr udávající, ze/do kterého souboru se má číst/psát
pokud není uveden jde o vstup/výstup z/do souboru input/output
- Vstup z textového souboru.
- Testy eof, eoln,
- Procedura read, readln,
- Čtení znaků
- Čtení čísel
- Výstup do textového souboru
- přednáška 22.listopadu
- Opakování vstupů a výstupů
- Textové řetězce - stringy
- Anomální chování programu s testem
while not eof(F) do
begin read(F,I); ..... end;
- Testy seekeof, seekeoln.
- Specifika čtení z klávesnice
- Vstup a výstup textových řetězců
- Přesměrovaní standardního vstupu a výstupu
- faktoriál
- Výpočet kombinačních čísel s prevencí přetečení
- Podprogramy - procedury a funkce
- Kriteria pro užitečné rozdělení systému na části:
- Vazby jednotlivých částí (jejich inteface) musí být jednoduché
- Funkce celého systému musí jít jednoduše popsat jako spolupráce jeho částí
aniž bychom museli znát (detailní) vnitřní strukturu jeho částí
- Předávání parametrů hodnotou a referencí
pouze první seznámení - vrátíme se k tomu
- přednáška 29.listopadu
- Bloková struktura programu a viditelnost objektů. Lokální versus globální deklarace a jim odpovídající objekty.
- Opakování předávání parametrů hodnotou a referencí
- Alokace lokálních objektů (parametrů a lokálních proměnných) na zásobníku.
- Kdy použít předávání parametrů hodnotou resp. referencí
- Příklad "neintuitivního" chování podprogramu, který byl zavolán
se stejným skutečným parametrem pro dva různé formální parametry předávané referencí.
- Vícerozměrná pole
- Najděte chyby v podprogramu, který má transponovat matici
řešení
- Typ záznam (record) a příkaz with,
jednoduché příklady
- Typická reprezentace vektoru jako záznamu o dvou složkách:
pole a jeho skutečně využitá délka.
- Typ záznam a příkaz with
- Hledání prvku v tabulce.
- první výskyt, použití zarážky pro urychlení testu, prostřední výskyt.
- Hledání prvku v uspořádané tabulce, metoda půlení intervalu
- klikátko.
- Unity utab a seektab
realizující probírané algoritmy vyhledávání v tabulce
- přednáška 6.prosince
- Samostatně překládané programové jednotky - unity. Interfaceová a implementační část, klausule uses.
Význam používání unit.
Příklady unit utab a seektab
- Rekursivní funkce - mocnina, faktoriál
- Rekursivní a nerekursivní podprogramy
Fibonnaciova posloupnost - chybné řešení s exponenciální složitostí, animace
- Hanojské věže - animace
- Rekursivní výpočet N-té mocniny na O(log(N)) násobení
- Hledání všech pozic N nezávislých dam na šachovnici N x N - volba datových struktur
umožňujících inkrementální aktualizaci - Program
- Výstup otočeného řetězce pomocí rekursivní procedury s lokální proměnnou.
- Rozmyslete si - vrátíme se k tomu příště
Nerekursivní a rekursivní
verze programu hledajícího všechny rozklady zadaného čísla na sčítance
- přednáška 13.prosince
- Standardní podprogramy pro práci se stringy
- Nerekursivní a rekursivní
verze programu hledajícího všechny rozklady zadaného čísla na sčítance
- Opakování - princip programu pro hledání N nezávislých dam na šachovnici N x N
- Rozmyslet:
- Program, který hledá jen ty pozice N nezávislých dam, které nelze získat
pomocí symetrie z již dříve nalezených pozic.
- Program pro hledaní všech maximálních nezávislých konfigurací
obecné (exo)figury zadané na vstupu.
- Přímá a nepřímá rekurse, direktiva forward.
- zadání aritmetického výrazu stromem a třemi notacemi: inorder, postorder, preorder
klikátka:
- vyčíslování hodnoty aritmetického výrazu zadaného postorder notací - klikátko
- vyčíslování hodnoty aritmetického výrazu z inorder notace
- metoda shora dolů - nalezení "nejvnějšnějšího" operátoru a rekursivní volání
- klikátko
- metoda zdola nahoru - postupné vyčíslování toho, co jde "hned vyčíslit"
- metoda rekursivního sestupu (bude příště)
- převod na postfix (bude příště)- klikátko
- přednáška 20.prosince
- praktické testy, požadavky, zapisování
- "typované" konstanty (pozor nejsou konstanty !) jako příjemný způsob inicializace hodnot
proměnných (i strukturovaných) typů
- příkaz case
- opakování aritmetických výrazů
- vyčíslování hodnoty aritmetického výrazu zadaného preorder notací
- klikátko
- Formální definice aritmetického výrazu a z něj odvozené rekursivní procedury
pro vyčíslení hodnoty aritmetického výrazu - klikátko
- Rozmyslet: Modifikace programu tak, aby nepoužíval podprogramů lokálních v jiném.
Jak se musí změnit hlavičky podprogramů a jejich vzájemná komunikace?
- vyčíslování hodnoty aritmetického výrazu zadaného preorder notací
- klikátko
- převod infixové notace na postfixovou - klikátko
- Typ množina, jeho realizace v Borland Pascalu.
- Velká množina jako pole množin.
- přednáška 3.ledna
- převod infixu na postfix jde spojit s vyčíslováním postfixu
- Sekvenční algoritmus pro nalezení reflexního, symetrického a transitivního
uzávěru binární relace ze vstupujícího seznamu jejich dvojic. - Program
a jeho realističtější verze;
faktorová množnina - animace
- Různé reprezentace grafu,
Matice sousednosti, matice incidence, seznam hran, seznam následníků.
- Prohledávání grafu do hloubky a šířky.
Animace: do hloubky,
do šířky,
tyto animace obsahují (poměrně závažnou chybu) Najděte ji!
- Společná implementace se seznamy OPEN a CLOSE,
ve které se tyto algoritmy liší jen implementací seznamu OPEN (zásobník/fronta).
- Algoritmus vlny - animace a zpětný chod při hledání nejkratší cesty
- Porovnání použití prohledávání do šířky a do hloubky pro hledání nejkratší cesty
- Komentář k programování úlohy o hledání nejkratší cesty dané figury po šachovnici se zakázanými políčky,
šachovnici se zakázanými poli je vhodné si "nakreslit" v editoru a
jednoduše přečíst,
srovnej se čtením seznamu zakázaných políček
- Rozmyslet vhodnou datovou reprezentaci pro ůlohu o dominanci šachovnice se zakázanými políčky:
hledám nejmenší počet figur daného typu (např. dam), které jedním tahem ohrožují každé políčko šachovnice
- komponenty souvislosti, použitím prohledávání grafu,
použitím faktorové množiny - animace
- Hledání nejkratší cesty (měřeno počtem hran) procházením grafu,
násobením matice sousednosti, použití prohledání komponent souvislosti
- přednáška 10.ledna
- Dominance na šachovnici - je vhodné si v každém políčku uchovávat "počet útoků"
- Zásobník, fronta a jejich implementace
- Úloha vnitřního třídění - jednoduché algoritmy složitosti O(n2):
efektivnější si necháme na letní semestr
- přímé zatřiďování
- třídění výběrem
- třídění výměnami - bubblesort, shakesort
Programy
- Poznámky k praktickým testům
-->