Požadavky ke zkoušce z předmětu PRM046
Programování II
1. ročník bakalářského studijního programu Matematika
letní semestr
školního roku 2005/2006
Konečná verze
Zkouška má písemnou a ústní část.
V písemné části řeší studenti dva příklady.
Na písemnou část mají studenti celkem 4 hodiny, po jedné
hodině však musí odevzdat první příklad.
- První příklad je jednodnoduchá úloha na práci s ukazateli a
spojovými datovými strukturami.
Úlohy nejsou algoritmicky náročné.
Požadují se globální deklarace typů a podprogramy realizující požadované akce
nad daty těchto typů. I když to není hlavní aspekt hodnocení, měl by tento
příklad být i syntakticky správný. Několik
ukázkových zadání.
- V druhém příkladu studenti řeší rozsáhlejší
úlohu, která je nějakým způsobem náročná.
Součástí jejího řešení
je přesnější formulace problému na základě obecného slovního zadání. Studenti
nemusí programovat detailně celou úlohu, požaduje se návrh efektivního
algoritmu, vhodné rozdělení úlohy na menší části, návrh jejich vzájemné
komunikace, volba hlavních datových struktur a naprogramování
nejpodstatnějších částí. Míra v jaké se požaduje blízkost ke kódu v Pascalu
bude u každého zadání upřesněna.
V ústní části zkoušky se požadují znalosti programovacího
jazyka a algoritmů podle níže uvedeného seznamu (v rozsahu přednášky).
Součástí zkoušky je také rozbor úloh z písemné části
zkoušky formou diskuse nad zvolenými řešeními. Požaduje se schopnost
zvážit přednosti a nedostatky různých alternativních způsobů řešení.
Programovací jazyk Pascal - tato část je
definitivní
(implementace Turbo Pascal verze 7 - nejde
přitom o detaily, ale o principy)
- datové typy a reprezentace jejich hodnot
v paměti
rozdíl mezi typem integer a real, pole, záznam,
záznam s variantami, znakový řetězec, množina, výčtový typ, inicializované
proměnné (strukturované konstanty)
- předávání parametrů podprogramům
předávání parametrů
hodnotou a odkazem (princip, rozdíly, použití), procedurální parametry
- práce se soubory
textové a datové soubory, sekvenční
a přímý přístup k souboru (seek), assign, různé způsoby otevření souboru
- reset, rewrite, append, formátování textového výstupu
- staticky a dynamicky alokované proměnné
obsazení
paměti a paměťová omezení, typ ukazatel, konstanta nil, způsoby alokace a
uvolňování dynamicky alokovaných proměnných (New – Dispose, GetMem – FreeMem)
- objektové programování, základní principy a realizace v Borland
Pascalu
zapouzdření, dědičnost; statické a virtuální metody;
implementace virtuálních metod - existence VMT tabulky, konstruktor,
destruktor; veřejné a soukromé atributy objektů; abstraktní metody a
objekty
Algoritmy a programovací techniky
-
tato část se ještě změní (přibydou další otázky)
- efektivita algoritmů
asymptotická složitost, nejlepší,
průměrný a nejhorší případ, konkrétní odhady složitosti jednoduchých
algoritmů, složitost problému
- rekurze
rekurzivní formulace algoritmů, efektivita
rekurzivních programů a její zvyšování, odstranění rekurze použitím zásobníku
- prohledávání do hloubky a do šířky
backtracking,
algoritmus vlny, ořezávání, heuristiky
- dynamické programování, metoda “rozděl a
panuj”
princip metod, příklady použití, hledání optimálního
uzávorkování součinu n matic, maximální společný podřetězec
- vnitřní třídění
konkrétní třídicí algoritmy a horní
odhad jejich složitosti - třídění přímým výběrem, přímé zatřiďování,
bublinkové třídění, quicksort, třídění sléváním, heapsort, přihrádkové
třídění, složitost problému třídění (v nejhorším a průměrném případě)
- hledání k-tého nejmenšího prvku
modifikace quicksortu,
pomocí haldy, lineární algoritmus
- vnější třídění
odlišnost od úlohy vnitřního třídění,
přímé a přirozené slučování, polyfázové třídění, způsoby zvyšování efektivity,
zvětšování běhů předtříděním v haldě
- stromy
binární stromy, obecné stromy a jejich různé
reprezentace, binární vyhledávací stromy a operace s nimi, průchody binárním
stromem a jejich souvislost s algebraickými notacemi, postavení dokonale
vyváženého stromu.
- vyvážené stromy
AVL-stromy -
definice, datová implementace, nejhorší případ, rotace, algoritmy vkládání a
vypouštění, jejich složitost a typická implementace
- hašování
hašovací tabulka, hašovací funkce, kolize a
metody jejich řešení; srovnání různých metod ukládání a vyhledávání dat
z hlediska efektivity
- aritmetické výrazy
algoritmy na vyhodnocení výrazu
zapsaného v různých notacích - infix, prefix, postfix, převody mezi
různými algebraickými notacemi
- grafy
základní grafové pojmy, způsoby reprezentace
grafu v programu, programová realizace vybraných grafových algoritmů -
komponenty souvislosti (průchod do šířky a do hloubky), nejkratší cesty
(průchod do šířky, Dijkstrův algoritmus včetně jeho modifikací,
Floyd-Warshallův algoritmus), minimální kostra grafu (hladový algoritmus,
faktorové množiny), ověření acykličnosti grafu a topologické třídění
- programování her
Strom hry, Shanonnova věta o
existenci neprohrávající strategie pro jednoho z hráčů, algoritmus minimaxu,
jeho negamaxová implementace, horizont, statická ohodnocovací funkce,
alfa-beta prořezávání jako metoda rychlejšího zjištění přesné minimaxové
hodnoty, její použití jako heuristiky (metoda okénka, kaskádní varianta).
- diskrétní simulace
Princip – události, procesy,
simulační kalendář; modelování jednoduchých úloh