Domácí úkoly můžete buď přinést na cvičení na papíře nebo poslat e-mailem.
Pokud použijete e-mail, dodržujte prosím následijící pokyny a mail odešlete tak,
aby mi přišel nejpozději v pondělí večer - do 20:00 hodin
- seminář 4.října 2005
- Úlohy na algoritmizaci:
- Tři největší prvky
- Největší prvek z N prvků na N-1 porovnání, algoritmus držení dosud nejlepšího,
algoritmus turnaje, rychleji to nejde
- Druhý největší z 8 prvků na 9 porovnání
- Lámání čokolády
- Cesty věže po šachovnici
- Hledání odlišné koule ze 3 koulí (je tam nejvýše 1 jiná)
- Na rozmyšlenou:
- Na kolik porovnání jde najít druhého největšího z N prvků
- Zkuste dokázat, že tento počet je optimální
- Otimalizujte počet cest elektrikáře nahoru a dolů při párování žil mnohažilového kabelu
- Úloha o vězních
- Víme, že mezi N koulemi je nejvýše jedna odlišná - na kolik vážení jde zjistit,
jaká je situace skutečně.
- Cesty věže po šachovnicích s odstaněným 1 nebo 2 rohy
- Jak daleko od hrany stolu se teoreticky může vzdálit věž postavená z N stejných cihel ?
- seminář 11.října 2005
Všechny nevyřešené problémy z minula zůstávají
- vzorec pro počet porovnnání potřebných pro nalezení druhého největšího z n
- elektrikář zůstává - počet cest nutných k vyřešení je malý a konstantní (nezávislý na počtu žil kabelu)
- Dílčí výsledky úlohy o koulích - např. ze 4 koulí s jednou správnou jde na 2 vážení
- Návod na řešení úloh o cestách věže na šachovnici
- Nové úlohy na přemýšlení:
- Synchtronizace konečných automatů - generál, voják, zadák,
řada vojáků má vystřelit salvou (bez ohledu nadélku řady)
- Velbloud nosnosti 1000 banánů a spotřebu 1banán na 1 km má z počáteční
hromady 3000 banánů dopravit do co největší vzdálenosti 1000 banánů
Zkuste řešit i obecně
- Princ, princezna a otočný stolek se 4 sklenicemi
- Na políčcích pásky sudé dély jsou napsána kladná čísla prémií.
Hráči střídavě ustřihují jedno z krajních políček.
Vyhraje, kdo získá větší součet prémií. Poraďte začínajícímu hráči.
- seminář 18.října 2005
Všechny nevyřešené problémy z minula zůstávají
- Řešení úlohy o vězních
- Řešení úlohy o velbloudovi
Zůstává obecné řešení
- Řešení úlohy o elektrikáři
- Cesty věží na šachovnicích s uřízlými rohy,
Zůstává popsat algoritmus pro hledaní cesty z daného bílého políčka
na šachovnici s jedním uřízlým černým rohem
- Nim s jednou hromádkou, ve kterém se smí brát 1-3 mince
- Řešení úlohy s 13 podezřelými koulemi a jednou správnou na tři vážení
Horní odhad počtu koulí, pro které jde úlohu vyřešit na k vážení
- Nové úlohy na přemýšlení:
- NIM s jednou hromádkou, v němž se může brát
- liše mincí
- 1,3,4 nebo 5 mincí
- 2,3 nebo 4 mince
- mocnina dvojky mincí
- NIM s dvěma hromádkami (a stejným počtem mincí, které je možno v jednom tahu vzít (musejí být z jedné hromádky)
- Hry s kameny
- se dvěma - mohou být dva na stejném poli
- se dvěma - nemohou být dva na stejném poli
- se třemi kameny
- se čtyřmi kameny
- Kulový blesk
- Písemný domácí úkol:
Nalezněte třetí největší číslo z pěti (můžete předpokládat, že jsou po dvou různé)
na co nejmenší počet porovnání. Soustřeďte se na způsob popisu algoritmu
pokud nedokážete "optimální algoritmus hezky popsat, popište třeba horší lépe. (So
- Fotografie
- seminář 25.října 2005
Všechny nevyřešené problémy z minula zůstávají
- Synchronizace automatů - rekapitulace úlohy
návod: pokuste se najít střed řady vojáků
- Obecné řešení úlohy o velbloudovi - rozmyslet důkaz.
- Princ a princezna
- Kulový blesk
- Páska sudé délky
- Hra s dvěma kameny, s třemi a čtyřmi zůstává.
- NIM na jedné hromádce bere se
- liše
- 2,3 nebo 4
- ostatní zůstávají
- Nové úlohy na přemýšlení:
- Na vstupu je posloupnost kladných celých čísel, ukončená číslem -1.
Máme najít minimum a maximum této posloupnosti spolu s jejich četnostmi
- Na vstupu je posloupnost kladných celých čísel, ukončená číslem -1, která je navíc "vloženými" nulami rozdělena na úseky.
Máme nají třetí největší číslo z druhého nejdelšího úseku.
V obou případech smíme vstup číst pouze jednou.
Všichni si rozmyslí kolik proměnných potřebují k vyřešení té které úlohy (budeme se snažit jejich počet minimalizovat).
Ti, kteří se již nemohou dočkat psaní programů a programování někdy (v minulém životě) měli, zkusí napsat příslušné programy.
- seminář 1.listopadu 2005
Všechny nevyřešené problémy z minula zůstávají
- Třetí z pěti na 6 porovnání.
- Synchtronizace konečných automatů - generál, voják, zadák,
- Algoritmus pro hledaní cesty z daného bílého políčka
na šachovnici s jedním uřízlým černým rohem
- Návody pro:
- Úlohu o N koulích
- Hru se čtyřmi kameny
- Na vstupu je posloupnost kladných celých čísel, ukončená číslem -1.
Máme najít minimum a maximum této posloupnosti spolu s jejich četnostmi
- Kolik proměnných je třeba
- Program
- Na vstupu je posloupnost kladných celých čísel, ukončená číslem -1, která je navíc "vloženými" nulami rozdělena na úseky.
Máme nají třetí největší číslo z druhého nejdelšího úseku.
Kolik proměnných je třeba
Program jako nepovinné domácí cvičení
- Krátká písemka
- seminář 8.listopadu 2005
- Hra se čtyřmi kameny
- Hra se třemi kameny
- Co je třeba dokázat, chceme-li tvrdit, které pozice hry jsou vyhrané resp. prohrané pro hráče na tahu.
- Dvourozměrné pole.
- Funkce hledající největší prvek matice ze všech, které leží nad diagonálou.
- Funkce počítající počet dělitelů čísla typu integer
- Funkce počítající počet prvočíselných dělitelů daného čísla
- Funkce, která vrací řádkový index třetího největšího čísla v matici.
- Domácí úkol: funkce, která spočítá počet sudých čísel v poli čísel typu integer
- seminář 15.listopadu 2005
Předvedení práce s překladačem Borland Pascal
první polovina v úterý 22.listopadu v 14:45 v pracovně cvičícího MS III.patro č. dv. 312
- seminář 22.listopadu 2005
- Komentář k domácím úlohám
- pořadí zadané permutace v lexikogragfickém uspořádání všech permutací této délky
- k zadanému číslo K nalézt K-tou permutaci (z čísel 1..D) v lexikografickém uspořádání
- počet sousedních čísel v dané posloupnosti
- Delka nejdelšího rostoucího začátku z dané posloupnosti
- Domácí úkol:
- Index prostředního výskuty daného čísla v poli - povinný úkol
- nalezení permutace (bezprostředně) následující po zadané permutaci v lexikografickém uspořádání - dobrovolný
Předvedení práce s překladačem Borland Pascal
druhá polovina v úterý 29.listopadu v 14:30 v pracovně cvičícího MS III.patro č. dv. 312
- seminář 29.listopadu 2005
- Nemohu zrekonstruovat
- Úlohy na rozmyšlenou
- úlohy na čas a kalenář, např. kolik dní uplynulo mezi dvěma daty a pod.
- šifra Monte Christo
- Zarovnávání textu do bloku
- Domácí úkol: Kolikrát bylo mezi dvěma daty pátek 13. ?
- seminář 6.prosince 2005
- Nabídka zápočtových úloh
- Analýza úlohy šifra Monte Christo.
Domácí úkol: napsat a odladit příslušný program
- Kombinace k-té třídy z n prvků
- Rozmyslet:
- Zarovnávání textu do bloku - až do návrhu programu
- Proceduru, které vytiskne všechny kombinace k-té třídy z n prvků
- seminář 13.prosince 2005
- Program, který vypisuje maximální (tj. takové, které nejdou prodloužit)
aritmetické posloupnosti prvočísel menších než číslo zadané na vstupu.
kolektivní tvorba - asi jsme se dopustili nepříjemné , i když snadno opravitelné, chyby - podívejte se na to
- Rozmyslet:
Na vstupu je šachovnice M krat N ( rozměry oba rozměry menší než 10)
se zakázanými poli.
- Domácí úkol - Dominance dam: Nalezněte nejmenší počet dam, které dominují této šachovnici
(a vytiskněte jedno z jejich možných rozestavení)
- Nezávislost dam: Nalezněte největší počet dam,
které jde na tuto šachovnici umístit tak, aby se neohrožovaly
(a vytiskněte jedno z jejich možných rozestavení) .
- seminář 20.prosince 2005
- Komentář k domácím úkolům
- Analýza úlohy o kódování a dekódování morzeovky
- Analýza úlohy o hledání všech výrazů (sestavených ze zadaných čísel a libovolných aritmetických operátorů)
majících zadaný součet
- Algoritmus vlny pro maharádže na šachovnici
- Opakování práce s textovými soubory
- Zadání zápočtových úloh
- seminář 3.ledna 2006
- Vytvoření tabulky kódu morseovky,
alternativní řešení s hashovací funkcí (interpretace kódu jako zápisu čísla v trojkové soustavě)
- Tisk "reklamního" kalendáře
- "cenzurní" program
- Diagonální latinský čtverec
- Rozmyslet:
Úlohy 40,42 a 43 ze sbírky
- seminář 10.ledna 2006
- Vytváření frekvenční tabulky výskytu slov
- Dominance maharádžů na pneumatice
Dohodnuta hromadná (dobrovolná) konzultace u počítače v pátek 16. prosince od 14:00 v laboratoři K5 v Karlíně.
Každý, kdo se jí chce zúčastnit by si musí si zřidit v této laboratoři účet.
Předpokládám samostatnou práci jednotlivých studentů na vývoji nějakého programu s mojí podporou.
Můžete řešit jakýkoli program, bylo by vhodné si vzít takový, u kterého je reálná šance, že s ním za cca 2 1/2 hodiny pohnete.
Pro inspiraci Vám může sloužit seznam.
Předpokládaný konec cca 16:30.