Průběžná zpráva o stavu projektu 3D-ROOM

Základní informace

Cíl projektu

Základní popis :

Cílem projektu je vytvořit program, který umožní uživateli navrhnout a editovat 3D scénu bytu nebo domu. Důraz bude kladen zejména na uživatelskou přívětivost programu a kvalitu grafického prostředí. Snahou týmu je, aby ovládání programu nevyžadovalo speciální technické znalosti uživatelů.

V první fázi práce s programem uživatel nakreslí půdorys jednotlivých pater domu nebo bytu a rozmístí v nich základí prvky jako jsou okna, dveře, pomocné zdi, pohledy apod. V další fázi se uživateli zobrazí jím navržená scéna ve 3D, kterou bude moci editovat. Editace scény bude spočívat v rozmísťování různých typů nábytku a pomocných prvků (jako jsou např. schody, stupínky, podhledy a pod.) a změně barev a textur nábytku i zdí, podlah a stropů. Editaci bude uživateli usnadňovat množina "inteligentních" funkcí jako je automatické umísťování nábytku vůči stěnám, kladení částí nábytku na sebe apod.

Jednotlivé kusy nábytku si uživatel bude volit z rozsáhlé knihovny prvků. Tuto knihovnu bude moci také editovat, tj. přidávat do ní nové prvky popř. odstraňovat prvky nepoužívané.

Navrženou scénu bude moci uživatel procházet na způsob 3D her a ukládat buď pro další editaci, nebo jako samostatně použitelný VRML soubor.

Technické informace :

Pro tvorbu jádra programu bylo zvoleno vývojové prostředí firmy Borland C++ Builder 5.0., s přidáním ActiveX komponenty Cortona (tj. VRML prohlížeče) firmy ParallelGraphics . Pro ukládání knihovny nábytku a některých pomocných informací program využívá databázi MS Access.

V průběhu implementace programu je pro ukládání a kontrolu jednotlivých verzí využíván program Free VCS .

Části projektu

V průběhu vytváření Specifikace byl projekt rozdělen na tyto logické části :
Editor domu :

Vstupní část programu, v níž uživatel navrhne půdorys pokojů nebo pater domu/bytu. Dále rozmístí pomocné prvky jako jsou okna, dveře, pohledy a pod. a případně pokoje pojmenuje nebo popíše. Zobrazení je v této fázi dvourozměrné a pouze schématické, tj. mělo by odpovídat obvyklému kreslení 2D scény na papíře. Po dokončení návrhu základní scény přejde uživatel do Editoru pokoje.

Editor pokoje :

Druhá a klíčová část programu, v níž se uživateli zobrazí scéna vytvořená v prostředí Editoru domu ve 3D. V této části může uživatel do scény přidávat a odebírat kusy nábytku uložené v Knihovně nábytku a měnit barvy a textury zdí, podlah a stropů. Editaci mu usnadňuje množina "inteligetních" funkcí.

Knihovna nábytku :

Pomocná část programu, která umožňuje rychlý a uživatelsky příjemný průchod knihovnou (databází) různých kusů nábytku. Databázi je možné také editovat, tj. přidávat do ní nové kusy nábytku a odebírat nepotřebné. V této fázi může také uživatel měnit barvy a textury jednotlivých kusů nábytku.

Funkce pro zobrazování a ukládání :

Funkce pro zobrazování zajišťují komunikaci s komponentou VRML prohlížeče, který umožňuje 3D zobrazení scény. Funkce pro ukládání umožňují ukládání a načítání rozpracované scény nebo uložení scény do samostatného VRML souboru.

Dělba práce projektu

Jednotliví členové týmu zodpovídají za tyto části :

Dosavadní historie projektu

Poznámka : Přesnější představu o průběhu prací je možné získat ze zápisů ze schůzek, které jsou umístěny na www stránce projektu.

Aktuální stav projektu
V současné době jsou implementovány tyto části :

Odhad termínu ukončení projektu

Předpokládaný termín dokončení projektu je listopad 2002, v případě potíží s pracovní kází problémových členů týmu (a s tím spojenou jejich výměnou) leden 2003.

Co by mohlo projekt ohrozit

Dokončení projektu v současné době není ohroženo. V krajním případě (výměna členů týmu) dojde pouze k posunu termínu obhajoby (na leden 2003).


21.10.2002